افرادی که در پرورش گوسفند زنده مشغول فعالیت هستند در هنگام خرید گوسفند زنده و اطلاع پیدا کردن از قیمت گوسفند زنده روز موارد زیادی را در نظر میگیرند یکی از این موارد این می باشد که گوسفندی که میخرند دوقلوزا باشد.

 گوسفند رومانف یکی از بهترین گوسفندان چندقلوزا در جهان است که حتی رکورد ۹ قلو در روسیه را هم شکسته است. اما در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که شما قادر هستید با استفاده از فلاشینگ گوسفندان باعث شوید که گوسفند چندقلوزا داشته باشید. باید در هنگام آموزش نحوه دوقلو زایی گوسفند به دقت عمل کنید و حتما واکسن های ضد انگلی را به گوسفندان بزنید.

🔶فلاشینگ در گوسفندان چیست؟

فلاشینگ به روش جیره ای گفته می شود که باعث به وجود آمدن قابلیت چندقلو زایی در میش می شود. تنها کافیست جیره فلاشینگ گوسفندان را اعمال کنید تا از این پس گوسفندان شما با هر نژادی بتواند دوقلو یا چند قلو بزاید.

🔶مراحل قبل از فلاشینگ

به دلیل وجود انواع بیماری های گوسفندان که ممکن است مبتلا به بیماری های انگلی و آنتروتوکسمی باشد بهتر است داروهای ضد انگلی را به صورت خوراکی یا تزریقی به دام ها بدهید. حتما قبل از انجام جیره فلاشینگ ابتدا دام ها توسط دامپزشک معاینه شود و با توجه به نظر و تجویز دام پزشک واکسن های تب برفکی، آگالاکسی ، بروسلوز، آبله و شاربن را به دام ها تزریق کنید.

🔶وضعیت بدنی مناسب برای انجام فلاشینگ گوسفندان

شاید برخی از شما بگویید که روش فلاشینگ گوسفندان ربطی به افزایش درصد باروری و دو قلو زایی گوسفندان ندارد و تنها نژاد گوسفند است که تعیین کننده است. به واقع یک گوسفند به مانند نژاد رومانف هم اگر وضعیت بدنی مناسبی نداشته باشد و دقیقا آمادگی برای تخمک گذاری نداشته باشد نه تنها امکان دوقلوزایی و چندقلوزایی گوسفندان وجود ندارد حتی امکان باروری گوسفندان هم شاید به صفر برسد. پس شما باید در ابتدای کار با دادن علوفه های کم ارزش از وجود بیماری توکسمی جلوگیری کنید سپس با دادن علوفه های با ارزش و یونجه تحریک پذیری گوسفندان را بالا ببرید.

در انتها توجه به دوران شیردهی گوسفندان و اینکه مانع از ایجاد بیماری تب شیر در گوسفندان شوید هم خیلی حائز اهمیت است. نحوه دوقلوزایی گوسفندان با فلاشینگ گوسفندان یکی از رایج ترین روش های تولید مثل بهتر گوسفندان و سود آوری بیشتر است.

🔶بهترین نژاد گوسفندان چند‌قلوزا

  1. گوسفند رومانف
  2. گوسفند سافولک
  3. گوسفند فین شیپ
  4. گوسفند شیری لاکن
  5. گوسفند آواسی