سلام میخوام با یک مثال ساده درباره روابط عمومی و نقشش در معرفی و خوش نامی ما صحبت کنم البته با یک مثال گوشتی میخوام این کار را انجام بدم

ما معتقدیم الان زمان زمان روابط عمومی است

روابط عمومی چیه؟

تعریف سنتیش و قدیمیش اینه:

روابط عمومی فرایند برقراری ارتباطی استراتژیک و سودمند بین شما یا سازمان تان با مردم است

اما تعریف ساده و امروزیش از نگاه من یعنی محسن رحیمی که یک ماجراجو در حوزه روابط عمومی هستم اینه :

 

روابط عمومی کمک میکنه مخاطبان تان علاوه بر اینکه بیشتر شما، محصولات، خدمات و سازمان تان را بشناسند کاری کنه شما را هم دنبال کنند با شما تعامل کنند و شما را دوست داشته باشند

خب حتما می پرسید این کار را چطور میشه انجام بدیم؟

امروزه اگر فقط شما از خودتان و محصولات تان بگویید یعنی دارید تبلیغ میکنید و من میگم دیگه تبلیغ اون برد و تاثیر همیشگی خودش را نداره البته اگه هم داشته باشه که جای درستش اگه استفاده بشه داره فقط تا موقعی موثره که دارید تبلیغ می کنید و به محض اینکه سکوت میکنید پیام تون خاموش یا خیلی کم رنگ میشه

روابط عمومی امروزی به کمک تولید محتوای خلاق و توزیع اون ها در کانال های ارتباطی تون کاری میکنه که دیگران بیشتر شما را بشناسند و داستان کسب و کار یا برند خودتان را دنبال کنند

آژانس های روابط عمومی امروزه به کمک تولید محتوای خلاق برای شما و توزیع مناسبش کمک می کنند با هزینه های کم تر روابط خوبی با مخاطبان تان بسازید و بیشتر شناخته بشید

یکی از مهمترین کارهایی که روابط عمومی انجام میده تولید محتوای ارزشمند برای شماست

میدونستید از هر 10 تا شرکت 9 شرکت از بازاریابی محتوایی استفاده میکنند و 96 درصد شرکت های b2b ترجیح میدن از مرجع فکری و رهبر فکری بازارشون خرید کنند. خب برای رسیدن به این جایگاه باید محتوای مرجع تولید کرده باشید . منبع این امار هم موسسه بازاریابی محتوایی به نام ITSMA است

امروزه اگر دیگران که مهمترینشان گوگل هست و البته رسانه ها و وبلاگ های عمومی و تخصصی کسب و کار شما، افراد تاثیر گذار کسب وکار شما و البته مشتریان تان از شما، محصول، سازمان و خدمات تان حرف نزنند؛ از شما در رسانه های خودشون که بهتره رسانه های پول بگیر نباشن تعریف نکنند و شما را معرفی نکنند یعنی روابط عمومی محتوایی یا دیجیتال شما می لنگد!!!

حتما میگید خب چه کار کنیم نلنگد؟ پاسخ این است: باید از ترفندها و تکنیک های روابط عمومی استفاده کنید

یکی از کارهای روابط عمومی تولید محتوای خلاق برای شماست؛ تاکید میکنم یکی از کارهای روابط عمومی!!!

روابط عمومی ها برایتان محتوای آموزشی، سرگرمی محور، جنجال ساز، خبر و در نهایت محتوای داستانی تولید می کنند و در رسانه های محتلف که شامل رسانه های پولی، اکتسابی، ملکی و اشتراکیست منتشر میکنند.

حتما میگید اقا برامون مثال بزن تا بفهمیم چی میگی؟

فرض کنیم شما گوشت منجمد تولید میکنید و رقبای بزرگ و کوچکی دارید اسم برندتان هم گوشت منجمد بامداد است؛ عجب اسمی!

حالا میخواید از دانش روابط عمومی برای ترویج این برند استفاده کنید

خب گفتیم که روابط عمومی کمک میکنه مخاطبان تان علاوه بر اینکه بیشتر شما، محصولات، خدمات و سازمان تان را بشناسند کمک میکنه شما را هم دنبال کنند با شما تعامل کنند و شما را دوست داشته باشند

خب اولین کار اینه که ما را بشناسند، چطور میشناسند؟ من میگم باید اول داستان خودتون را بگید و اون رو منتشر کنید و بعد کاری کنید که مخاطبتون شما را دوست داشته باشه اما چطوری ؟

راه های زیادی را روابط عمومی پیشنهاد میکنه مثل برگزاری رویداد و ایونت یا مثلا شرکت در نمایشگاه ها، برگزاری تور رسانه ای یا مسابقه آشپزی و ... اما الان اینجا میخوام یه راه خوب معرفی کنم اونم تولیدمحتوای ارزشمند و خلاقه

واقعا چطور دیگران ما را دنبال میکنند و با ما تعامل میکنند و مارو دوست می دارند؟

خیلی سادست امروز در دنیای پر سرعت و اینترنت محور یکی از بهترین کارها اینه که نیازهای مخاطب را شناسایی کنیم و محتوایی که دوست داره بهش بدیم

مثلا محتواهای آموزشی، یا سرگرمی محور و البته محتوایی که قصه داشته باشه یادتون نره ما ادم ها عاشق قصه هاییم.

بریم سر مثالمون گوشت منجمد بامداد میخواد این کار روانجام بده حالا باید چی کار کنه ؟

من که میگم کلمه محسن رحیمی روابط عمومی را جستجو کنه به بقیشم کاری نداشته باشه

شوخی کردم

اولین کار اینه که کاری کنه جناب گوگل خان اون رو معرفی کنه بیشتر ما اگر بخوایم گوشت منجمد بخریم اونم مثلا اینترنتی یا حتی فیزیکی میریم قبلش توی گوگل جستجو میکنیم:

گوشت منجمد بهداشتی یا گوشت منجمد سالم یا مثلا چه گوشت منجمدی بخرم؟ یا آیا گوشت منجمد بخرم؟ یا چه گوشت منجمدی را باید بخرم؟ یا ویژگی های یک گوشت منجمد بهداشتی و سالم چیست ؟ یا کدام برند گوشت منجمد خوبی دارد؟ یا اگر برند را بشناسیم میزنیم گوشت منجمد بامداد آره مثلا پسر عموی ما گوشت منجمد خریده و دیشب توی مهمونی میگه اقا این گوشت منجمد بامداد خیلی خوبه ماهم بعد از رفتنش کنجکاو میشیم که این گوشت رو بشناسیم برای همین جستجو میکنیم گوشت منجمد بامداد

حالا هرچی گوگول خان بگه باور می کنیم یا روی تصویر ما از برند تاثیر میذاره اگه هم هیچی نگه که کلا بی خیال گوشت میشیم چون الان ملاک ما از خوب بودن برندها به رتبه اون برند در گوگل و میزان اون برند در صفحات پیشنهادی گوگل بستگی داره .

گوگل بنابر یکی از جستجوهای ما در صفحه اولش پیشنهادهای زیادی میده مثلا وقتی میگیم ویژگی های گوشت منجمد بهداشتی چیست؟ برامون یه خبر میاره از خبرگزاری ایسنا که نوشته گوشت منجمد سالم چه ویژگی هایی دارد؟

لینک را باز میکنیم میریم توی ایسنا قسمت اقتصادیش و می بینیم یک مقاله خوب منتشر شده که ویژگی های گوشت ممتاز را درگفتگو با یک کارشناس بهداشت و تغذیه منتشر کرده و در آخر مقالش نظر کارشناس را درباره گوشت منجمد بامداد پرسیده اونم گفته این گوشت کیفیت ممتازی داره و لینک سایت این برند را هم اونجا زده که ما کلیک میکنیم و میریم روی سایتش .

خب الان چی میشه؟ بله ما خیلی راحت به این برند اطمینان میکنیم و گوشت را میریم میخریم و پزش را به پسر عمومون میدیم به همین سادگی و خوشمزگی!!

بزارید یه مثال دیگه بزنم فرض کنید جستجو میکنید چه غذاهایی با گوشت منجمد بپذم؟

گوگل خان به شما چندین لینک معرفی میکنه و وقتی یکی از اونا رو می زنید میرید توی صفحه یه آشپز معتبر که دستور پخت غذا با گوشت منجمد رو داده اونجا می بینید توی ویدیوی آموزش پخت اون غذا بدون اینکه آشپز مستقیم اشاره کنه وقتی گوشت منجمد را از یخچال میاره بیرون تا شروع به آشپزی کنه لوگوی بامداد روشه حالا شما میرید اون غذا را بپذید و حتما دنبال بامداد گوشت می گردید به همین سادگی و خوشمزگی !

بازم مثال بزنم؟

شما میخواید گوشت منجمد بامداد بخرید میرید روی سایت این برند و اونجا کلی محتوای آموزشی درباره غذاهایی که میشه با این گوشت پخت را می بینید یا یه ویدیو معرفی ویژگی های این گوشت را می بینید یا قصه صاحب اون کسب و کار یا سازمان را میخونید که نوشتن:

یه روز یه احمد نامی وقتی 14 سالش بود پدرش فوت کرد و مجبور شد خرج خونه رو بده اون موقع اون و مادرش و خواهر کوچیکش فقط یه زمین کشاورزی داشتن و 6 تا گاو و گوساله ، احمد اقا وقتی 18 سالش میشه گاوهاش رو به 14 راس رسونده بود و بعد از اون تصمیم میگیره خودش گوشت سالم از گاوهاش تولید کنه بسته بندی کنه و بفروشه و بعد از 20 سال الان احمد و خواهر کوچیکش که بهداشت حرفه ای خونده یه کارگاه تولید گوشت منجمد دارن که گوشت سالم گاوهای مزرعشون رو که الان خیلی زیاد شدن کاملا بهداشتی و حرفه ای منجمد می کنند و با برند بامداد گوشت می فروشن!

توی این قصه عکس های مزرعه ، عکس بابای احمد، مامانش و ویدیوی مصاحبه احمد و خواهرش توی مزرعه را هم گذاشتن و در حالیکه گاوهای گوشتی تمیز و خشکل پشتشون دارن می چرن احمد اقا و خواهرش از مزیت های برندشون میگن.

این مثال آخر یعنی تولید محتوای داستانی و انتشارش در انواع رسانه ها

بزارید این قصه رو ببینیم چطور در رسانه ها تیم روابط عمومی توزیع میکنه تا متوجه انواع رسانه ها که گفتم بشید

خبرگزاری فارس:

تیتر: گفت و گو با احمد مظاهری خالق برند بامداد گوشت

وقتی یک کارآفرین روستایی با رویا پردازی شعار سال را محقق می کند؛ تولید ملی افتخار ملی

(احتمالا برای این خبر هیچ پولی پرداخت نمی کنید چون خبرنگارای این رسانه عاشق چنین داستان هایی هستند؛ خبر منتشر میشه و حالا هرکسی این برند را جستجو کنه به این قصه جذاب میرسه و من میگم حتما گوشت را میره میخره و حالش رو میبره!

سوال این کار با چند بیلبورد تبلیغاتی و هزینه های بالا میتونست ما را مجاب به خرید کنه ؟

نمیدونم!!!

خبرگزاری ایرنا

با حمایت دولت اولین کارگاه تولید تمام مکانیزه گوشت منجمد از تولید به مصرف در شمال کشور شروع به کار کرد.

احمد مظاهری گفت: امسال با دریافت تسهیلات لازم از دولت موفق شدیم خط دوم و تمام مکانیزه گوشت منجمد را ایجاد کنیم

(این خبر هم رایگان در ایرنا و بعد احتمالا در شبکه استانی و رادیو محلی و احتمالا شبکه سراسری رایگان پخش میشه چون ایرنا و رسانه های شنیداری و دیداری دولت دوست داره از دولت تعریف کنن )

به همین سادگی حالا ما یا این خبر را میبینیم یا میشنویم یا با جستجو در گوگل خان به این خبر می رسیم و بازم اعتماد ما به این برند میره بالا

صفحه رسمی مستر تستر در اینستاگرام

سلاااااااام ما امروز یه آبگوشت خوردیم توی رستوران سه کنج که با گوشت منجمد درست شده بود وای چه طعمی داره خودمم فکرش رو نمی کردم با گوشت منجمد بشه همچین آب گوشتی پخت و خورد بزارید ببینم اسم برند این گوشت چیه ؟ اووه بله خب برند معروفی نیست اما به نظر خیلی بهداشتی و حسابی میاد، گوشت منجمد بامداد!!!

(این یک رسانه اشتراکیست که اگر رایگان این کار را کرده باشد یعنی از یک رسانه اشتراکی برای معرفی برندمون استفاده کردیم اونم با دانش روابط عمومی )

خیلی از رسانه ها هم حاضرن اخبار و محتوای ما را با پرداخت مبلغی خبرهای ما را منتشر کنند این رسانه ها رسانه های پولی اند و در متن خبر هم لینک ما رو منتشر می کنند و کمک میکنه افراد بیشتری به سایت ما بیان و اینطور گوگل خان هم ما را معرفی میکنه به دیگران یعنی سئو مون خوب میشه و کسی که میخواد گوشت بخره میاد از ما میخره وقتی گوشت منجمد را جستجو میکنه البته.

خب تا حالا اصلا از رسانه های خودمون که میشن رسانه های ملکی نگفتیم

روابط عمومی کمک میکنه تا سایت ما، شبکه های اجتماعی ما و خبرنامه های ما هم پر از محتوا بشن و تصاویر و فیلم های خوبی در راستای آموزش، اطلاع رسانی، سرگرمی و داستان کسب و کار ما به گوش مخاطبان برسه

خب اینم که رایگانه البته هزینه های تولید محتوا میتونه اینجا تنها هزینه ما باشه که میشه برون سپاری کرد به یک تیم خوب آژانس روابط عمومی

خب تا اینجا سعی کردم با یک مثال ساده بگم روابط عمومی چطور میتونه کم خرج تر از تبلیغات و موثر تر و با نگاه بلند مدت و تاکید روی ایجاد ارتباط دو طرفه به رشد افراد و سازمان ها کمک کنه .

روابط عمومی به همین مباحث فقط خلاصه نمیشه من سعی کردم بخش محتوایی روابط عمومی یا قسمتی از روابط عمومی دیجیتال را اینجا با شما به اشتراک بزارم

راستی اگه میخواید گوشت منجمد بخرید گوشت منجمد بامداد را دنبالش نگردید این یک مثال بود!!!

در مطالب بعدی سعی میکنم از زوایای دیگه با همین داستان احمد آقا و گوشت بامداد به دانش روابط عمومی بپردازم.

 

https://sakhtemansazi.tebyan.net/post/4

https://sakhtemansazi.tebyan.net/post/5

https://sakhtemansazi.tebyan.net/post/6

http://www.joomi.ir/forum/members/decordesign/

http://decordesign.tebyan.net/post/2

https://decordesign.tebyan.net/post/3/